Wymiany międzynarodowe

.

ROK 2024

MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIA MŁODZIEŻY

06 – 12.03.2024r.

.

Ile barier da się odbarierować? Czy jest taka, która stawia opór nad oporami? O tym się wie, jak się uczestniczy w międzynarodowym spotkaniu młodzieży. Kolejne z serii, z uczniami z naszej partnerskiej szkoły w Alzenau, właśnie dobiegło końca…, bo na horyzoncie początek kolejnego.

Projekt dofinansowała Deutsch-Polnisches Jugendwerk – Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

.

BLOCKHAUS AHLHORN

kolejne spotkanie 04 – 11.02.2024r.

.

W poprzedzającym ferie tygodniu silna reprezentacja VII LO uczestniczyła w spotkaniu młodzieży z Polski, Ukrainy i Niemiec – tańce, wycieczki, swawole. Uczestnicy pracowali nad występem artystycznym w Blockhaus Ahlhorn .

Projekt sfinansowała Deutsch-Polnisches Jugendwerk – Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

.

ROK 2023

Projekt “U.V.fusion”, Großenkneten 2023

edycja jesienna 26.11 – 3.12.2023r.

.

Po raz kolejny uczestniczyliśmy w międzynarodowym spotkaniu młodzieży w Großenkneten. Celem wyjazdu był udział młodych ludzi w tworzeniu przedstawienia teatralnego w świetle neonów. Projekt miał na celu zwiększenie świadomości kulturowej uczestników i wniesienie nowych idei do dziedzin sztuki. Przez tydzień budowaliśmy międzynarodowy dialog między młodzieżą z trzech uczestniczących krajów: Polski, Ukrainy i Niemiec.

.

Projekt “U.V.fusion”, Großenkneten 2023

edycja wiosenna 14 – 21.05.2023r.

.

Kreatywnie uczestniczyliśmy w międzynarodowym spotkaniu młodzieży w Großenkneten. Podczas tygodniowego pobytu po POZNAWANIU partnerskich grup, przestrzeni bliższej i dalszej, własnych możliwości i wspólnych oczekiwań był czas na OPRACOWANIE i wystawienie finałowego show!

Projekt “U.V.fusion”, Großenkneten 2023 dofinansowany został przez Deutsch-Polnisches Jugendwerk – Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

.

ROK 2022

.

„Słowińskie plotki”

.

Jak w przeszłości żyło się na północnym pograniczu Słowiańszczyzny? Jaka społeczność tam się osiedliła? Jaka była jej kultura i co ją ukształtowało? Jakie jej ślady można odnaleźć na Pomorzu dziś, w czasach, w których odrębność regionów kulturowych nie jest w tak dużym stopniu zauważalna jak dawniej? Odpowiedzi na te pytania szukała młodzież z Torunia, Gołowkiwki i Kropywnyckiego, która spotkała się w Smołdzińskim Lesie – centrum okolicy zamieszkałej niegdyś przez Słowińców. Zanurzyła się w bezmiarze niezwykłej przyrody tego miejsca – spacerowała, pływała i jeździła rowerem, a podczas tych podróży, wiodących m.in. przez szlaki Słowińskiego Parku Narodowego i ścieżki skansenu Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach, poznawała warunki życia oraz kulturę Słowińców. Słowińska przyroda i regionalne wzory z nią związane, widoczne w sztuce użytkowej, stały się dla młodzieży inspiracją do stworzenia „słowińskich plotek” – wielkoformatowych gobelinów, które zawisły w partnerskich szkołach oraz „słowińskich ploteczek” – wirtualnych miniblogów, zawierających słowińskie impresje uczestników projektu, które można obejrzeć i poczytać, skanując QR kody umieszczone obok utkanych dzieł.

„Słowińskie ploteczki”

Projekt „Słowińskie plotki” został sfinansowany ze środków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEiN w wysokości 73 965,67 zł.

.

„Toruń → Alzenau
&
Alzenau → Toruń”

.

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży z VII LO w Toruniu i Spessart-Gymnasium w Alzenau. Uczestnicy wymiany spędzili tydzień w każdym z miast, poznali rodziny swoich partnerów, wraz z rówieśnikami chodzili na szkolne lekcje, a po nich przyglądali się specyfice obu regionów, poznawali ich historię i tradycję, biorąc udział w zajęciach przygotowanych przez lokalne instytucje kultury.

Spotkania dofinansowała Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

.

15 Brandenburskie Dni Kultury Młodzieży

„Together. Today & Tomorrow“

.

Trzydniowe spotkanie młodzieży z Brandenburgii i różnych regionów Polski, wypełnione warsztatami artystycznymi. W trakcie tegorocznej edycji imprezy uczestnicy rozwijali swoje zainteresowania związane z tańcem, muzyką, street artem, sztuką mediów, malarstwem, fotografią, dziennikarstwem i rękodziełem.

Blossin2022

Spotkania dofinansowała Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

.

ROK 2021

„Moc Kupały”

.

Któż nie czerpie energii ze Słońca? Któż go nie wielbi? Ślad jego kultu można odnaleźć we wszystkich kulturach. Słońce ubóstwiali pogańscy Słowianie, ich chrześcijańscy potomkowie, ubóstwiamy też my, bez względu na wyznanie i narodowość. By przyjrzeć się temu fascynującemu, powszechnemu upodobaniu, młodzież ze szkół z Torunia, Gołowkiwki i Kropywnyckiego spotkała się nad brzegiem Dniepru, w Czerkasach, by w czasie tygodniowych warsztatów artystycznych zanurzyć się w historii wierzeń słowiańskich, poznać obrzędy związane z Nocą Kupały i przygotować performance, będący współczesną interpretacją pradawnego zwyczaju czczenia letniego przesilenia przy ognisku, nad wodą, z tańcami, śpiewami, wiankami czy podczas poszukiwań legendarnego kwiatu paproci.

Projekt „Moc Kupały” został sfinansowany ze środków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEiN w wysokości 44 081,94 zł.

.

„Sesja w secesji”

.

Turystyczne szlaki często wiodą utartymi ścieżkami. Wśród nich są też i te prowadzące przez centrum Torunia – miasta gotyku, oraz Splitu, słynącego z pozostałości rzymskiego Pałacu Dioklecjana. Realizując przedsięwzięcie ”Sesja w secesji”, zwiedzając Toruń i Split, chcieliśmy z tych ścieżek nieco zboczyć i skupić uwagę młodzieży na secesyjnej zabudowie obu miast, często pomijanej w przewodnikach. ”Sesja w secesji” była edukacyjną podróżą, rozpoczynającą się w Toruniu. Tu jej uczestnicy – 15-osobowa grupa z toruńskiego VII LO wzięła udział w warsztatach poświęconych secesyjnej architekturze miasta, nauczyła się pokazywać ją na zdjęciach – tradycyjnych i stereoskopowych. Głównym punktem programu była ośmiodniowa wyprawa do Splitu i współpraca z tamtejszą Szkołą Sztuk Plastycznych. Jej pracownicy, artyści, przygotowali dla międzynarodowej grupy młodzieży warsztaty poświęcone secesyjnej zabudowie Splitu i fotografii architektury. Ponad czterdziestogodzinne zajęcia, prowadzone raz w plenerze, raz w pracowniach szkoły, zakończyła wystawa zaaranżowana przez ich uczestników. Znalazły się na niej fotografie wykonane w obu miastach.

Projekt „Sesja w secesji” realizowany był w ramach programu PO WER Ponadnarodowa Mobilność Uczniów, współfinansowanego przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Wysokość dotacji – 51 902,00 zł.

.

ROK 2020

14 Brandenburskie Dni Kultury Młodzieży

.

Trzydniowe spotkanie młodzieży z Brandenburgii i różnych regionów Polski, wypełnione warsztatami artystycznymi. W trakcie tegorocznej edycji imprezy uczestnicy rozwijali swoje zainteresowania związane z tańcem, muzyką, street artem, sztuką mediów, malarstwem, fotografią, teatrem i dziennikarstwem.

Blossin2020

Spotkanie dofinansowała Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży.

.

ROK 2019

.

„Wchodzimy na afisz”

.

Młodzież z Torunia, Kropywnyckiego i Gołowkiwki spotkała się dwukrotnie, by w ramach projektu ”Wchodzimy na afisz” stworzyć dwa spektakle – ”Planetę Px9” i ”Leśną rapsodię”. W Toruniu przedstawienie znalazło się w programie 11 Bella Skyway Festival, a młodzi aktorzy pokazali nowoczesny i dynamiczny performance, w którym ruch, muzyka i światło splotły się w intrygującą opowieść o mieszkańcach wyimaginowanej planety. Kosmiczna scenografia z chmurami, wśród których siedzieli widzowie, była doskonałym dopełnieniem całości. Uczestnicy nie od razu rozstali się z tytułem, gdyż po przyjeździe do Ukrainy pokazali performance dwukrotnie dla społeczności Kropywnyckiego. Z kosmosu przenieśli się szybko na ziemię, do baśniowego prastarego lasu, by stworzyć opowieść inspirowaną ”Leśną rapsodią” Olesi Ukrainki. Tym razem uczestnicy projektu wcielili się w fantastyczne postaci, by opowiedzieć o wielkiej, nieszczęśliwej miłości, wykorzystując techniki pantomimiczne.

„Planeta Px9”

Projekt „Wchodzimy na afisz” został sfinansowany ze środków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEN w wysokości 94 695,34 zł.

.

ROK 2018

.

„Kozacy, Krzyżacy i my, ale jacy?”

.

Cykl działań skierowanych do młodzieży z Torunia i Gołowkiwki, niewielkiej wsi leżącej w obwodzie czerkaskim w Ukrainie. Oba miejsca identyfikowane są jako ośrodki wielkich historycznych kultur, Toruń – krzyżackiej, a rejon czerkaski – kozackiej. Przyszło nam do głowy, żeby te tereny zbadać, a przy okazji poznać siebie nawzajem. Naszym głównym celem było więc nawiązanie przyjaźni poprzez współpracę przy realizacji działań służących przybliżeniu kultury, historii i teraźniejszości sąsiednich krajów. Spotkaliśmy się dwukrotnie we wrześniu 2018 r., najpierw w Ukrainie, a tydzień później w Polsce, wspólnie cofnęliśmy się do przeszłości naszych regionów, zastanawiając się, w jakim stopniu ukształtowała ona ich tożsamość i stworzyliśmy, podczas licznych warsztatów, promujące je materiały: film o Kozakach, ścienny kalendarz eksponujący ludowe ukraińskie stroje, grę geocachingową poświęconą historii Krzyżaków i Torunia oraz pocztówki promujące ziemię chełmińską i Malbork.

Projekt „Kozacy, Krzyżacy i my, ale jacy?” został sfinansowany ze środków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji MEN w wysokości 114 582,34 zł.

.

„Kropywnycki po toruńsku”

.

20-osobowa grupa polsko-ukraińskiej młodzieży przygotowała krótkie przedstawienie teatralne na podstawie bajki ukraińskiego dramaturga i reżysera, Marko Kropywnyckiego, którego imieniem nazwane jest partnerskie miasto ukraińskie. Młodzież polska, dzięki przybliżeniu sylwetki i twórczości ukraińskiego artysty, poznała historię miasta gości oraz jego kulturę. Przedstawienie zostało osadzone w realiach toruńskich, tak, by młodzież ukraińska dowiedziała się jak najwięcej o historii i kulturze naszego miasta.

Projekt „Kropywnycki po toruńsku” sfinansowało Narodowe Centrum Kultury.